Începem prin a ne dori o barcă
După ce am studiat piaţa de ambarcaţiuni noi şi second hand şi am ajuns la concluzia ca nu e nimic care să ne satisfacă ajungem la concluzia ca soluţia este construcţia unei bărci în regie proprie. Au făcut-o şi alţii, cu rezultate uimitoare.
În primul rând trebuie stabilite priorităţile şi cerinţele pe care trebuie să le îndeplinească viitoarea barcă:
scopul: agrement, sporturi nautice, pescuit, croaziere de o zi, croaziere lungi
tipul de barcă: velier, o barcă deschisă, cu vâsle, cu motor extern, cu cabină
numărul de persoane: câte persoane va trebui să acomodeze barca - ţineţi cont de membrii familiei, prieteni, etc; dacă aceste persoane vor trebui să doarmă la bord
dotări: ce dotări suplimentare vor trebui instalate pe barcă - pentru confortul pasagerilor, pentru navigaţie, etc
gabarit: trebuie luate în considerare aspecte ca transportul (pe peridoc sau camion), greutatea maximă tractabila, lungimea maximă, stocarea extra-sezon; nu uitaţi să luaţi în calcul spaţiul disponibil pentru construcţie
astpecte legale: momentan în România nu se înmatriculează bărcile sub 7m
Putem avea ca model o barcă disponibilă în comerţ, care am văzut-o la un show nautic sau într-un port. Important este să prioritizaţi cerinţele definite mai sus, în ordinea importanţei lor.
Până aici totul este gratis Dar asiguraţi-vă suportul familiei pentru proiectul pe care îl începeţi. Veţi consuma ceva resurse financiare, spaţiu şi veţi răpi din timpul alocat familiei (în plus veţi face şi mizerie). Explicaţi familiei în ce constă proiectul (cu toate fazele sale) şi estimarea de timp (pe care e bine să o înmulţiţi cu 3 pentru a fi acoperit). Cel mai bine este să-i cooptaţi în construcţie, ideal în acele faze cu rezultate imediate vizibile (e mai interesantă asamblarea iniţială a bărcii decât ore în şir de şlefuit ...), astfel entuziasmul lor va creşte şi veţi avea suportul de care aveţi nevoie.
Planul
Următorul pas este alegerea unui plan adecvat cerinţelor de mai sus. Pe internet sunt câteva siteuri mari care pun la dispoziţie planuri complete de bărci. Preţurile variază, dar sunt acceptabile ca preţ. Planurile pentru bărcile mici sunt sub 100$, iar cele pentru cele mai mari cu cabină sub 500$. Există şi siteuri care oferă planuri gratuite, dar mai puţin detaliate.
Studiaţi cu atenţie toate caracteristicile bărcii propuse şi comparaţi-le cu cerinţele enumerate. Majoritatea siteurilor care vând planuri au şi o galerie de imagini trimise de către cei care au mai construit barca respectivă. Căutaţi pe Internet şi alţii care au folosit planul respectiv, mulţi constructori au un jurnal al construcţiei (unii chiar foarte detaliat, la ora) şi de obicei includ şi costuri pentru diversele materiale folosite, precum şi fotografii detaliate din diversele faze de construcţie.
Este bine să vă opriţi la un model cunoscut (mai ales la prima barcă construită) pentru a putea beneficia de pe urma experienţei altor constructori. Studiaţi şi fotografiile de după lansare precum şi impresiile constructorilor după un sezon de folosire a bărcii respective. Unii lauda (bineînţeles) barca, dar alţii sunt mai sinceri şi detaliază şi unele aspecte neplăcute în utilizarea bărcii şi dau idei de îmbunătăţire pentru alţi constructori.
De asemenea, studiaţi ce metodă de construcţie este adecvată planului. Studiaţi metoda de construcţie propusă si cântăriţi dacă doriţi să folosiţi o astfel de metodă, unele pot fi mai laborioase sau mai lente.
Achiziţionarea planului
Dacă după studierea planurilor v-aţi oprit la un anumit model, interesaţi-vă de opţiunile de achiziţionare. De obicei se pot achiziţiona planurile în mai multe moduri:
În format electronic - sunt cea mai ieftină şi rapidă variantă. Planurile vor trebuie imprimate pe hârtie şi apoi transpuse la scară pe material.
Pe hârtie, la scară - o variantă ceva mai scumpă şi lentă, deoarece planurile vor fi transmise prin poştă. Planurile sunt gata imprimate pe hârtie, dar trebuie transpuse la scară pe material.
Pe hârtie, la scara 1:1 - la fel ca mai sus, doar că e o variantă mai simplă, deoarece sunt livrate şabloane la scara 1:1 care doar trebuie să fie copiate direct pe material
Odată cu achiziţionarea planului mai puteţi primi gratuit diverse cărţi şi manuale legate de construcţia de bărci din placaj. Dacă nu le primiţi gratuit, de obicei le puteţi achiziţiona de pe acelaşi site dacă nu vă simţiţi stăpâni pe voi. Chiar jurnalele de construcţie ale celorlalţi pasionaţi pot fi de mare folos, mulţi descriu micile probleme pe care le-au întâmpinat şi metode de rezolvare.
Kituri
Kiturile conţin elementele necesare asamblării osaturii şi chilei, gata tăiate conform planului. Un kit poate reprezenta o scurtătură în construcţia unei bărci, datorită faptului că sunt sărite etapele iniţiale, unde o greşeală în transpunerea planului la scară poate compromite întreaga construcţie. Elementele din kit sunt tăiate precis, folosind maşini CNC (controlate de computer).
Totuşi, în România se pune problema costului transportului acestui kit (având în vedere volumul şi greutatea), iar pentru proiectele mici costurile nu se justifică.
Furnizorii de kituri sunt de obicei afiliaţi siteurilor care vând planuri. Kitul poate să conţină opţional şi materialele necesare lipirii şi etanşării (fibră de sticlă, răşini epoxidice).
Pregătirile
Odată ce aveţi planul, studiaţi-l de multe ori, treceţi mental prin toate fazele construcţiei. Este foarte indicat să construiţi o machetă pentru a "căpăta experienţă" şi a exersa construcţia.
Alegeţi locul de construcţie al bărcii. Majoritatea lucrează în garaje sau ateliere conexe casei. Indiferent de spaţiul ales, el trebuie să îndeplinească câteva cerinţe:
Să fie un loc ferit de intemperii - veţi lucra cu lemn neprotejat până în faza finală, deci umezeala nu face bine
Să fie spaţios - suficient pentru a putea acomoda barca şi pe voi în jurul ei, cu tot cu scule, banc de lucru şi spaţiu de stocare
Să fie bine ventilat - veţi lucra cu răşini expoxidice, diluanţi, vopsele şi alte substanţe volatile, inflamabile, cu miros puternic
Să fie uşor de curăţit - veţi şlefui mult, deci va fi mult praf (deşi aveţi loc în sufragerie pentru construcţie, probabil că soţia nu va fi încântată de idee
Să permită întoarcerea şi transportul bărcii - la ce folos să construim o barcă dacă nu putem s-o ducem la apă
Deşi construcţia unei ambarcaţiuni din placaj nu presupune unelte complexe, este bine să evaluaţi inventarul de unelte pe care le aveţi la dispoziţie şi să vă reînnoiţi "parcul tehnologic" dacă este cazul. Dacă nu aţi mai lucrat cu lemn până acum (la alte proiecte, reparaţii în casă) e bine să vă localizaţi câteva magazine de unelte şi accesorii de profil unde puteţi să fugiţi când aveţi nevoie de ceva.
Materiale
Materialele de bază - şi care pun cele mai mari probleme în achiziţionare - sunt placajul marin şi răşina epoxidică. Placajul marin este un placaj de calitate superioară, cu foile atent selecţionate şi lipiturile mai bune decât celelalte tipuri de placaj. Având în vedere că barca vă va purta departe de ţărm ... este bine să nu faceţi compromisuri aici şi să folosiţi un placaj bun. Urmăriţi necesarul de materiale detaliat în plan pentru a calcula numărul de plăci şi grosimile de care aveţi nevoie.
Răşina epoxidică, fibra de sticlă şi materialele conexe sunt relativ mai uşor de găsit, urmaţi indicaţiile producătorilor pentru a respecta compatibilităţile.
Mai multe detalii găsiţi în articolul dedicat materialelor.
Construcţia
Construiţi cu plăcere şi fără stes. Măsuraţi de mai multe ori înainte de a tăia sau de a lipi (sau orice altă operaţie ireversibilă).
Folosiţi echipament de protecţie şi ventilaţi bine atelierul când folosiţi substanţe toxice (răşini, vopsele, diluanţi). Atenţie la fumat! Citiţi instrucţiunile materialelor pe care le folosiţi pentru a evita accidentele.
Înainte de a folosi o sculă nouă sau se a aplica o metodă nouă de lucru faceţi un test pentru a evalua rezultatele.
Planificaţi în timp operaţiile care necesită atenţie imediată, de exemplu aplicarea răşinii epoxidice după preparare, asiguraţi-vă că aveţi timp la dispoziţie pentru a termina întreaga operaţiune fără a fi distras.
Faceţi multe fotografii şi ţineţi un jurnal al construcţiei pe www.barcaholic.ro!
Accesorii
Cumpăraţi din timp accesoriile necesare bărcii. Aici opţiunile sunt nelimitate, de la produse second-hand, făcute de voi, cumpărate de la comercianţi ... important e să le obţineţi în timp util lansării.
Unele accesorii (vâslele, catargul, velele) pot fi făcute şi în regie proprie.
Lansarea
Dacă e cazul procuraţi-vă un peridoc (sau camion) pentru transportul bărcii la apă. Nu uitaţi că peridocul trebuie înmatriculat, iar masa remorcată trebuie să fie conformă cu specificaţiile din talonul maşinii.
Identificaţi din timp locul în care veţi lansa barca la apă şi interesaţi-vă de regulamentul local referitor la folosirea bărcilor (unele lacuri interzic folosirea motorului).
Bineînţeles, aveţi nevoie de un permis de navigator pentru a vă bucura de barcă.
Sursa
http://www.barcaholic.ro/content.php/4-cum-sa-construiesti-o-barca
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu